Nr 5

Czy FIRMA-IDEA to najlepsza droga dla biznesu?

Z Agnieszką Goryjewską-Warykiewicz oraz Konradem Ogarem rozmawia Aleksandra Fandrejewska.

„W Małopolsce działają przedsiębiorcy wcielający w życie wizję ekonomii wartości. OEE HUB pomaga im rozwijać działalność poza granice Polski”.

Co to znaczy „firma-idea”?

– To ludzie. Sposób, w jaki ze sobą współpracują, traktują klientów i kontrahentów – szybko, bez zbędnego zastanowienia odpowiada Konrad Ogar. – Liczy się to, aby pomagać, taka intencja powinna przyświecać każdej firmie. Agnieszka Goryjewska-Warykiewicz uśmiecha się: – Teraz to jeszcze pewnie trochę donkiszoteria. W firmie-idei ważne są nasza świadomość i odpowiedzialność producenta, konsumenta – za produkt, za to, jak powstawał, jak będzie używany i co po nim zostanie.

Nasi rozmówcy są przedsiębiorcami z Małopolski. Agnieszka współprowadzi krakowską pracownię projektową Goryjewska.Górnisiewicz oraz A+M Studio, a Konrad prowadzi agencję reklamową WEBimpuls.

– Gdy rozpoczynałem prowadzenie działalności gospodarczej, stworzyłem multiagencję oferującą kilkanaście rodzajów usług. Od tego czasu systematycznie ograniczam zakres usług, koncentrując się na tworzeniu aplikacji web, e-commerce i stron internetowych oraz promowaniu ich w kampaniach SEO/SEM związanych z wyszukiwarką Google – tłumaczy Konrad. Dla niego w firmie-idei ważne są pozytywne relacje pomiędzy wszystkimi pracującymi (właścicielami i pracownikami), jak również klientami.

– Jestem zwolennikiem płaskiej struktury organizacyjnej, w której każdy ma dużo swobody, przyjmuje różne role w zależności od potrzeb, chęci rozwoju i projektu, ale także spada na niego odpowiedzialność. W branży IT dużo łatwiej zbudować bliskie relacje niż w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Kiedy był uczniem, studentem i pracownikiem, w grubym brulionie formatu A4 zapisywał: „jak nie prowadzić firmy” i „jakim szefem nie będę w  przyszłości” – wnioski z obserwowania biznesowej rzeczywistości innych. Stworzenie dobrego i przyjaznego miejsca pracy, gdzie pracodawca motywuje i pomaga w rozwoju, stało się priorytetem – opowiada Konrad. – Należy pamiętać przede wszystkim, że istniejemy jako firma po to, aby pomagać klientom. Ich problemy są naszymi problemami, a nasza wiedza i doświadczenie stanowią rozwiązanie. Nie możemy ich zawieść – to ten cel spaja nas w dobry, sprawnie działający zespół.

Według Agnieszki Goryjewskiej-Warykiewicz odpowiedzialność i świadomość są priorytetami w działalności biznesowej.

– Funkcjonowanie w przestrzeni, współodpowiedzialność za produkt, za to, jak został wytworzony, co się z nim stanie to wartości najważniejsze dla projektanta. Estetyka nie jest najistotniejsza – dodaje. Dla niej w biznesie kluczowe są relacje: ze wspólniczką, współpracownikami, partnerami biznesowymi i z klientami. Kilka lat temu wymyśliła markę Onion Lamps. Lampy powstają z papieru, wszystkie elementy wykorzystywane do ich stworzenia podlegają recyklingowi. Ba, jeśli ktoś kupi lampę, a potem ona przestanie być przydatna czy zmieni mu się gust, może ją oddać i powstanie z niej kolejna.

– Lampy są robione ręcznie, tak samo jak zabawki z papieru, które oferujemy. Nie interesuje mnie produkcja masowa – twierdzi projektantka. – Ważna jest nasza świadomość producenta, klienta, to, czy zachowujemy się w sposób właściwy wobec planety.

Agnieszka Goryjewska-Warykiewicz uważa, że jedną z powinności architekta wnętrz jest dbanie o zrównoważony rozwój i rewitalizację przestrzeni czy przedmiotów.

– Potrzebna jest zmiana nawyków konsumpcyjnych, ich wyciszenie. Na razie mamy w większości włączony przycisk „przyspieszenie”. Jeszcze się nie nasyciliśmy – tłumaczy.

Oboje współpracują z Małopolska Open Eyes Economy Hub (OEE HUB). Jednym z założeń projektu jest pokazanie, że w Małopolsce działają przedsiębiorcy wcielający w życie wizję ekonomii wartości. OEE HUB pomaga im rozwijać działalność poza granice Polski.