OPUBLIKOWANO:
2018.09.29
Prelegenci

Cecylia Malik

[English version below]

Artystka wizualna. Ukończyła malarstwo na Krakowskiej ASP.
Większość projektów artystycznych jest związana z rodzinnym miastem, w którym mieszka i tworzy. Jest malarką, performerką, edukatorką i lokalną aktywistką. Zrealizował dwa projekty artystyczne poświęcone bezdomnym sąsiadom „ Koncert u Pana Żula„ (2010) i „ Raj na Ziemi” w ramach, którego powstał film dokumentalny (2015). Ważniejsze projekty to „365 Drzew”(2009-2010), który zapoczątkował współprace artystki z aktywistami i ekologami.„ 6 Rzek”(2012) Artystyczna podróż wszystkimi krakowskimi rzekami dała początek Wodnej Masie Krytycznej corocznemu obywatelskiemu performensowi na Wiśle i akcji społeczno artystycznej „ Warkocze Białki” w obronie górskiej rzeki Białki przed regulacją. Wspólnie z siostrą Justyną Koeke kuratorowały projekt „ Ulica Smoleńsk 22/8” (2010) poruszający problem gentryfikacji i zainicjowały wielką kampanię przeciwko zabudowie Krakowskiego Zakrzówka „ Modraszek Kolektyw” ( 2010-2014). Akcja połączyła artystów i aktywistów dając początek dużym zmianą w polityce dotyczącej terenów zielonych w mieście. Doprowadziła do wykupu przez miasto dużej części terenów i ogłoszeniu międzynarodowego konkursu na projekt parku miejskiego z jeziorem. Złota parada „ Chciwość Miasta” (2014) przeciwko wyburzeniu modernistycznego Hotelu Cracovia i „ Oratorium na piły i puszczańskie mandale” w obronie przez wycinkami Puszczy Białowieskiej. Jest inicjatorką głośnej akcji „Matki Polki na wyrębie”( 2017) przeciwko Lex Szyszko oraz kampanii „ Siostry Rzeki” w obronie ostatnich naturalnych rzek w Polsce przed planowaną regulacją. Cecylia Malik organizuje protesty wspólnie z ekspertami i organizacjami dbając o ich sens i skuteczność zarazem kreując je, jako happeningi i dzieła sztuki w przestrzeni publicznej. Akcje mają charakter partycypacyjny i budują wspólnoty.
Ważniejsze wystawy:
„Ikonostas Miasto” i „ Koncert u Pana Żula” w Galerii Zderzak w Krakowie 2009, 2010. Udział w wystawach” Privat Nationalizm” w Galerii Divus w Pradze 2014. Biennale fotografii w Poznaniu 2011, „ Dialogi.” Biennale Sztuki Współczesnej w Petersburgu 2011. ” Dzień jest za krótki” w Muzeum Nowoczesnym we Wrocławiu 2013. „Walking with out footprints” w Tranzit SK w Bratysławie 2015. „River Ecologies” Translocal Institute Budapeszt 2014.”Ecovention Europe” De Dominjen Muzeum w Sittard 2017. Pokaz filmu “Raj na Ziemi” na 56 Krakowskmi Festiwalu Filmowym 2015. “ Making Use” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2016. „Opór Formy” podczas Kongresu Przyszłości Kultury Teatr Powszechny Warszawa 2017. Retrospektywa „Rezerwat Miasto” w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie2013. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego2012 i tytuł Artystki Roku przyznany krakowską Gazetę Wyborczą. Tytuł „ Kulturystki Roku” przyznany przez Polskie Radio Program 2010.

Cecylia Malik, born in 1975 in Kraków, is a painter, performer, activist and educator living in Kraków. Her work is developed in a close collaboration with scientists and local communities. It blends artistic practice with ecological campaigns and social activism. Long term individual art projects she undertakes fuel and support social and political activities she does together with other people and vice versa. For example „356 Trees“ (2009-2010), a performance in public space, in which she climbed a different tree each day throughout the year, resulted in „The Alcon Blue Collective”( 2011, 2014) – an action in which hundreds of citizens of Kraków defended one of the city’s most important green areas, the Zakrzówek district. Or – the „6 Rivers“ (2011-2012) in which she travelled on a handmade boat along all of the rivers of Kraków, resulted in the „Białka Braids“ campaign (2013), undertook in defence of the natural channel of the Białka River. “Polish Mothers on trees stumps”(2017) Her recent project – an artistic documentary „Paradise on Earth“ (2015) came from a long term relation to a homeless couple living next to her apartment. It was based on experiences she collected during another project about homelessness – Concert at Mr Thug’s (2009). In her activist works Malik uses tools from the field of art to generate social situations that are suggestive of performance pieces. The forms she proposes easily become protest objects that are duplicated and employed by other participants. Simple, catchy, and expressive visual language becomes an additional tool for articulating both the emotions and the demands of the people involved, whether in defence of nature or seeking to rescue the modernist landmarks of Kraków.