≡
Już początek pierwszej części konferencji pokazał, że w kontekście wirtualnej rzeczywistości przenikają się: nauka, technologia i kultura. Niezwykle trudno jest wskazać precyzyjne granice. Jak, podkreślali uczestnicy tej dyskusji – to właśnie zacieranie granic jest cechą charakterystyczną wirtualnej rzeczywistości i to we wszystkich jej wymiarach. Spotkanie prowadził Michał Zalewski z Dobrze powiedziane.
Michał Hyjek oraz Maciej Cyryl Gniady z naukowo-badawczego Instytutu XR nawiązywali do cybernetycznych społeczności i poszerzonej świadomości, które dzięki VR nabierają zupełnie nowych znaczeń. Wspominali oni o konkretnych rozwiązaniach opartych na najbardziej popularnych bibliotekach. Zwracali przy tym uwagę, na obfitość internetowych zasobów typu open source, które pozwalają stosunkowo łatwo przygotowywać własne realizacje.
Konkretnym zastosowaniom VR było poświęcone także wystąpienie Karoliny Buchty – prezes zarządu 1000 Realities Studio. Skupiła się ona na możliwościach szkoleniowych, jakie w różnych branżach ma technologia VR. Naturalnie, w zgodnej opinii, trudno sobie wyobrazić, aby była to jedyna forma zdobywania umiejętności technicznych, czy medycznych. Na wielu etapach szkoleń, VR pozwala jednak w relatywnie tani i bezpieczny sposób kształtować ważne kompetencje.
Rafał Engelman – Prezes zarządu Instytutu Wirtualnej Rzeczywistości opowiadał o sukcesach międzynarodowych polskich firm zajmujących się VR. Podobnie Marcin Lewandowski współwłaściciel Studio REAKTOR48. Skupił się on na kwestiach interakcji dostępnych dla użytkowników wirtualnej rzeczywistości.
W drugiej części konferencji, którą prowadziła dr hab. Jowita Guja – kierowniczka Laboratorium Eduvrlab z Wydziału Humanistycznego AGH, mówcy pojawili się właśnie w wirtualnej rzeczywistości. Ten sposób dyskusji pozwolił łatwo uwidocznić silne i słabe strony tej technologii. Mimo coraz większych mocy obliczeniowych, wciąż jednak generowanie wysokiej jakości grafiki jest w tym przypadku dużym wyzwaniem. W czasie dyskusji poruszono wątki dotyczące immersji i szans i zagrożeń jakie daje korzystanie z nowych technologii.
W tej rozmowie wzięli też udział: Pola Borkiewicz – Kierowniczka Pracowni VR/AR vnLab, PWSFTViT w Łodzi, prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński – Kierownik Katedry Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej z Uniwersytetu Łódzkiego, Jacek Nagłowski – reżyser filmowy, Pracownia VNLab, Łódzka Szkoła Filmowa oraz Błażej Szaflik – Prezes zarządu, Carbon Studio.