OPUBLIKOWANO:
2019.08.23
WYDARZENIA / OPEN EYES FESTIVAL

2019/Przestrzeń dla sztuki. Ryszard Otręba.

Termin
12-14.11.2019
Miejsce
Wernisaż 12.11, g. 18.00 - Nowohuckie Centrum Kultury, Biała Galeria CENTRUM
Wernisaż 13.11, g. 13.00 - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Wernisaż 14.11, g. 13.00 – Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Informacje o biletach
Wstęp wolny.

Wystawa czynna:
12.11-4.12.2019 (NCK),
12–30.11.2019 (UEK),
12–29.11.2019 (ASP)

[English version below]

Przestrzeń dla sztuki Ryszard Otręba – wystawa

Projekt Przestrzeń dla sztuki realizowany jest w galeriach trzech krakowskich instytucji: Nowohuckiego Centrum Kultury, Akademii Sztuk Pięknych i Agencji Artystycznej GAP przy Uniwersytecie Ekonomicznym. To już jego 7. odsłona, inicjatorem i opiekunem przedsięwzięcia jest prof. dr hab. Jerzy Hausner. Jego celem jest przybliżenie szerokiej publiczności najwybitniejszych żyjących polskich artystów i pedagogów, wywodzących się ze środowiska krakowskiego. Dotychczas byli to: Paulin Wojtyna, Janina Kraupe, Janusz Tarabuła, Stefan Gierowski, Leszek Misiak i Franciszek Bunsch. Bohaterem tegorocznej edycji został Ryszard Otręba. Jest on również powiązany z Wiesławem Dymnym, ponieważ to właśnie Otręba namówił Dymnego na studiowanie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nie sposób mówić o polskiej grafice 2. połowy XX w., o jej niezaprzeczalnym światowym sukcesie bez wymienienia dorobku tego krakowskiego artysty i profesora Akademii Sztuk Pięknych. Wymownym i – rzec można – namacalnym potwierdzeniem tej opinii jest obecność jego prac w zbiorach tak prestiżowych instytucji jak MoMA i Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz Tate Gallery w Londynie, Muzeum Galusta Gulbenkiana w Lizbonie, National Museum of Modern Art w Tokio czy Muzeum Narodowe w Sztokholmie, o polskich galeriach i muzeach nie wspominając. Do tego dodajmy dziesiątki wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i praktycznie na całym świecie, wiele przedsięwzięć artystycznych, w których uczestniczył lub im przewodniczył, wreszcie niezliczone nagrody, wyróżnienia i honory.

_______________________

Space for Art Ryszard Otreba – an exhibition

The Space for Art project is implemented in the galleries of three Krakow institutions: the Nowa Huta Cultural Centre, the Academy of Fine Arts and the GAP Artistic Agency at the University of Economics. This is its 7th edition. The initiator and supervisor of the artistic undertaking is Professor Jerzy Hausner, PhD. Its purpose is to familiarise the broader audience with the most outstanding living Polish artists and educators, coming from the Krakow environment. Until now they included Paulin Wojtyna, Janina Kraupe, Janusz Tarabula, Stefan Gierowski, Leszek Misiak and Franciszek Bunsch. Ryszard Otreba is the artist of this year’s edition. He is also associated with Wieslaw Dymny because he persuaded him to study at the Academy of Fine Arts in Krakow. It is impossible to talk about Polish graphics of the second half of the 20th century, about its undeniable world success without mentioning the achievements of this Krakovian artist and Professor at the Academy of Fine Arts. A remarkable and undeniable confirmation of this opinion is the presence of his works in the collections of such prestigious institutions as MoMA and the Guggenheim Museum in New York, the Victoria and Albert Museum and the Tate Gallery in London, the Galust Gulbenkian Museum in Lisbon, the National Museum of Modern Art in Tokyo or the National Museum in Stockholm, not to mention Polish galleries and museums. Let us add to this dozens of individual and group exhibitions in the country and virtually all over the world, numerous artistic undertakings in which he participated or managed them, and countless awards, distinctions and honours.

Nie można mówić o polskiej grafice drugiej połowy XX wieku, o jej niezaprzeczalnym światowym sukcesie bez wymienienia dorobku krakowskiego artysty, profesora tutejszej Akademii Sztuk Pięknych Ryszarda Otręby. Co do tego w środowisku krytyków, historyków sztuki i samych artystów panuje pełna zgoda. Wymownym i – rzec można – namacalnym potwierdzeniem tej opinii jest obecność jego prac w zbiorach tak prestiżowych instytucji, jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz Tate Gallery w Londynie, Kolekcja Gulbenkiana w Lizbonie, National Museum of Modern Art w Tokio czy Muzeum Narodowe w Sztokholmie, o polskich galeriach i muzeach nie wspominając. Do tego dodajmy dziesiątki wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i praktycznie na całym świecie, funkcję kuratora kilkunastu prezentacji grafiki polskiej za granicą, wieloletnią współpracę z Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (dwukrotnie przewodniczący komitetu organizacyjnego), wreszcie niezliczone nagrody, wyróżnienia i honory, z których wymieńmy jedynie niektóre z ostatnich czasów, jak Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Grand Prix d’Honneur Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, tytuł Profesora Honorowego krakowskiej ASP czy Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza.

Na temat sztuki graficznej Ryszarda Otręby, w której osiągnął absolutne mistrzostwo, istnieje mnóstwo opracowań, analiz, szkiców krytycznych i artykułów. Ich autorzy często podkreślają związek tej twórczości z tragicznymi doświadczeniami Artysty z dzieciństwa, które przypadło na lata wojny. Wydaje się, że to rzeczywiście jeden z najważniejszych kluczy do odczytania dorobku Otręby. Nie jest to wszakże opowieść wprost odnosząca się do tamtych okrutnych czasów. Otręba przemawia bowiem do nas językiem abstrakcji – zwięzłym, czasem wręcz ascetycznym, przemyślanym w każdym detalu, kompozycyjnie perfekcyjnym. Swoje przeżycia zamyka w wysmakowanej estetycznie formie, pozbawionej metafory i narracyjnej figuracji, tak charakterystycznej dla tzw. krakowskiej szkoły grafiki, której przedstawicieli osobiście podziwia. Zarazem jednak to sztuka pulsująca emocją, do bólu osobista, tworzona instynktownie, z wewnętrznej potrzeby katharsis. Tak o tym mówi sam Artysta: „Wiele moich grafik powstało, żeby zadośćuczynić potrzebie tworzenia przeciw rzeczom zewnętrznym, przeciw temu, co jest jedynie przedmiotem estetycznym. To była jedna z szans, aby się wyzwolić – sztuka, w której jest zawarta istota tworzenia. W sztuce odnajduję równowagę, albowiem w tym, co tworzę, jestem cały zawarty, a zarazem »rozładowany«”. I dalej: „Reprezentuję generację programującą świadome działanie artystyczne, wybierającą prostotę, oszczędność i klasyczne elementy tworzywa graficznego. Obrazy skonkretyzowane w rytmicznych i nierzadko symetrycznych układach linii, w niemal geometrycznych płaszczyznach czerni, bieli, szarości są sformułowane w języku sztuki niefiguratywnej. Te swoiste powierzchnie i kształty działają jak muzyka – jej plastyczne, graficzne odpowiedniki tworzą odrębną ekspresję moich grafik”.

Dodać należy, że oryginalność twórczości Otręby polega także na zastosowaniu niezmiernie rzadkiej i trudnej techniki gipsorytu, którą sam po swojemu dopracował, zyskując niemały rozgłos. Dość wspomnieć, że w wydawanych za granicą podręcznikach dla grafików technika ta prezentowana jest jako „metoda Otręby”.

Pisząc o dokonaniach Ryszarda Otręby, trzeba wspomnieć, że grafika artystyczna miała być kiedyś jego zajęciem… ubocznym. Swoje studia w krakowskiej ASP zaczął bowiem w latach 50. na Wydziale Architektury Wnętrz, na którym potem był wykładowcą, pełniąc też przez jakiś czas funkcję prorektora. Olbrzymi dorobek Profesora w dziedzinie projektowania i designu, zarówno teoretyczny, jak i praktyczny, zasługuje jednak na osobne omówienie, na co – niestety – w tym wydawnictwie nie starczyło miejsca.

Projekt „Przestrzeń dla sztuki” realizowany jest w galeriach trzech krakowskich instytucji: Nowohuckiego Centrum Kultury, Akademii Sztuk Pięknych i Agencji Artystycznej GAP przy Uniwersytecie Ekonomicznym. To już siódma odsłona tego projektu, którego inicjatorem i opiekunem jest prof. dr hab. Jerzy Hausner z UE. Celem tego przedsięwzięcia jest przybliżenie szerokiej publiczności najwybitniejszych żyjących polskich artystów i pedagogów, wywodzących się ze środowiska krakowskiego. Dotychczas byli to: Paulin Wojtyna, Janina Kraupe, Janusz Tarabuła, Stefan Gierowski, Leszek Misiak i Franciszek Bunsch.

Jest mi bardzo miło, że w tym roku do tego grona dołącza Profesor Ryszard Otręba, nie tylko znakomity twórca, ale też niezwykła osobowość, człowiek imponujący otwartością i życzliwością.

 

Kuratorka projektu „Przestrzeń dla sztuki”: Joanna Gościej Lewińska

Przykładowe obrazy Profesora Ryszarda Otręby:

Zobacz również