OPUBLIKOWANO:
2020.08.27
Prelegenci

prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński

Profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów oraz zagadnieniami cyberkultury, społeczeństwa informacyjnego i sieciowego, jak również teorią sztuki oraz jej najnowszymi tendencjami, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę relacji między sztuką, nauką, technologią i polityką.

Twórca wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W latach 1990-2001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kurator Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations”, Poznań 2010. Od 2011 roku dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej, Gdańsk.

Jest autorem bądź współautorem książek: Bez granic. Przetworzone ciało – poszerzony mózg – rozproszona sprawczość (2019); Wideo w sztukach wizualnych (2018), Poszerzanie świata. Masaki Fujihata i sztuka hybrydycznych czasoprzestrzeni (2017); Rysy ludzkie. Patrick Tresset i sztuka kreatywnych maszyn (2016); Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej (2015); Paradygmaty współczesnego kina (2015); Mięso, metal i kod / rozchwiane chimery. Stelarc (2014); Crude Life: The Tissue Culture and Art Project – Oron Catts and Ionat Zurr (2012); W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii (2011); Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu (2010); Perspektywy badań nad kulturą (2008); Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001); Warsztat Formy Filmowej 1970-1977 (2000); Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999); Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998); Awangarda. Rozważania teoretyczne (1997); Film – sztuka Wielkiej Awangardy (1990); Film awangardowy w Polsce i na świecie (1989).