OPUBLIKOWANO:
2019.10.23
WYDARZENIA / OPEN EYES FESTIVAL

2019/Spektakl „Dymny”

Termin
16, 17, 19.11.2019
Miejsce
Nowohuckie Centrum Kultury (16–17.11), al. Jana Pawła II 232, Kraków
Centrum Kongresowe ICE Kraków (19.11), ul. Marii Konopnickiej 17, Kraków
Informacje o biletach


[English version below]

Dymny w reżyserii Krzysztofa Materny współtworzony przez Teatr Polski w Szczecinie, Agencję Artystyczną GAP oraz Nowohuckie Centrum Kultury to spektakl przypomnienie i hołd postaci Wiesława Dymnego. Aby unaocznić ogrom jego twórczości, wystarczy powiedzieć, że samych tekstów piosenek napisał ponad 300, z czego wiele weszło na stałe do kanonu polskiej kultury. Związki Teatru Polskiego (i działającego w nim kaba- retu Czarny Kot Rudy) z Piwnicą pod Baranami są nie- zwykłe. Wielokrotnie gościł on na swoich deskach artystów z Krakowa. Przez lata organizował Dymnalia. Oba kabarety połączyły opisywanie świata podobnymi metaforami oraz najszczersza ludzka sympatia. Sam Piotr Skrzynecki mówił o artystach z Kota „moje brylanty ze Szczecina”. Spektakl składa się z dwóch części ukazujących bogactwo i ponadczasowość twórczości Dymnego. Pierwsza osnuta jest wokół klimatu krakowskiej bohemy, w szczególności Piwnicy pod Baranami. Tworząca ją cyganeria przetrwała w pieśniach i opowieściach o życiu, które łączyło w sobie upoetycznienie rzeczywistości z urzeczywistnieniem poezji. Część druga spektaklu przenosi nas z Krakowa do ogólno pojętej Polski. To zanurzenie się w źródle bijącym z polskiego folkloru, rodzimych obrzędów i tradycji. Nasz kraj przedstawiony jest też w drugim kontekście, przez pryzmat swojej skomplikowanej historii rzutującej na cechy narodowe. Zapraszamy na spektakl przepełniony nostalgią, świadomością tego, co nas ukształtowało, i radością z różno- rodności świata.

________________________

Dymny directed by Krzysztof Materna and co-created by Teatr Polski in Szczecin, the GAP Artistic Agency and Nowa Huta Cultural Centre is a spectacle reminding of and paying tribute to Wieslaw Dymny. In order to show the enormity of his work, it is enough to say that he wrote over 300 lyrics alone, many of which have permanently entered the canon of Polish culture. The relations between Teatr Polski (and the “Czarny Kot Rudy” cabaret operating there) and “Piwnica pod Baranami” cabaret are extraordinary. The theatre often hosted the artists from Krakow on its stage. It organised “Dymnalia” for years. Both cabarets were connected by describing the world with similar metaphors and the most sincere friendships. Piotr Skrzynecki himself talked about the artists from the “Czarny Kot Rudy” cabaret as “my diamonds from Szczecin”. The spectacle consists of two parts presenting the richness and timelessness of Dymny’s work. The first is based on the ambience of the Krakow bohemian environment, in particular, “Piwnica pod Baranami”. The bohemia that formed it survived in songs and stories about life that combined the poeticisation of reality with the realisation of poetry at the same time. The second part of the spectacle moves us from Krakow to Poland in general terms. It is an immersion in a spring originating from the Polish folklore, native rituals and traditions. Our country is also presented in another context, through the prism of its complicated history affecting the national characteristics. We invite you to the spectacle full of nostalgia, awareness of what has shaped us, and joy arising from the diversity of the world.

„Dymny” w reżyserii Krzysztofa Materny to spektakl-przypomnienie i spektakl-hołd dedykowany postaci Wiesława Dymnego, wielkiego artysty, człowieka wielu talentów. Dymny był poetą, prozaikiem, scenarzystą, aktorem, plastykiem, satyrykiem i współtwórcą wielu kabaretów, w tym legendarnej krakowskiej Piwnicy pod Baranami. Aby unaocznić ogrom jego twórczości wystarczy powiedzieć, że samych tekstów piosenek napisał ponad trzysta, z czego wiele weszło na stałe do kanonu polskiej kultury.

Związki Teatru Polskiego, a szczególnie działającego w nim kabaretu Czarny Kot Rudy, z Piwnicą pod Baranami są niezwykłe. Wielokrotnie gościł on na swoich deskach artystów z Krakowa. Przez lata organizował poświęcone im – właśnie poprzez postać Wiesława Dymnego – Dymnalia. Tym, co połączyło oba kabarety było nie tylko opisywanie świata podobnymi metaforami, ale i po prostu najszczersza ludzka sympatia. Sam Piotr Skrzynecki mówił o artystach z Kota – „Moje brylanty ze Szczecina”, a oni nie pozostawali mu dłużni. Nic dziwnego, że portrety i Skrzyneckiego i Dymnego, zostały umieszczone wśród patronów szczecińskiego kabaretu.

Analiza dzieł Dymnego pokazuje przede wszystkim jego nieograniczoną wyobraźnię tworzącą nowe wszechświaty. Jest erudytą swobodnie poruszającym się wśród różnorodnych form i czerpiącym zarówno z tego, co „wysokie”, jak i z tego, co „niskie”. Z tego, co było i tego, co prorokuje, że będzie.

„Dymny” został pomyślany jako swoisty kolaż mający ukazać bogactwo i ponadczasowość jego twórczości.

Spektakl składa się z dwóch części. Część pierwsza osnuta jest wokół klimatu krakowskiej bohemy, w szczególności Piwnicy pod Baranami. Tworząca ją rajska cyganeria – artyści wszelkich dziedzin sztuki – przetrwała w pieśniach i opowieściach o tzw. „artystycznym piwnicznym życiu”, które łączyło w sobie upoetycznienie rzeczywistości z urzeczywistnieniem poezji.

Część druga spektaklu przenosi nas z Krakowa – małej ojczyzny artystów, do Ojczyzny Wielkiej – Polski. To zanurzenie się w źródle bijącym z polskiego folkloru, rodzimych obrzędów i tradycji. Polska przedstawiona jest też w drugim kontekście, przez pryzmat swojej skomplikowanej historii rzutującej na cechy narodowe, na tzw. „polską mentalność”. Nawiązania zarówno do polskiego folkloru, jak i polskiej historii, pokazują jak bardzo my, współcześni, jesteśmy z tej przeszłości stworzeni. Ta część spektaklu przywodzi na myśl wariację na temat „Wesela” Wyspiańskiego.

Zapraszamy na spektakl przepełniony nostalgią za tym, co minione, świadomością tego, co nas stworzyło i radością z różnorodności świata. A wszystko to opisał nam, i naszym potomnym, Wiesław Dymny.

DYMNY

 

Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Materna

Współpraca scenariuszowa: Anna Dymna

Współpraca filmowa: Monika Wąs

Scenografia: Mariusz Napierała

Kostiumy: Dorota Roqueplo

Asystent kostiumografa: Sarah Wiśniewska

Choreografia, ruch sceniczny: Jarosław Staniek

Współpraca choreograficzna: Katarzyna Zielonka

Kierownik muzyczny: Krzysztof Baranowski

Asystent reżysera: Adrianna Szymańska

 

Obsada:

Olga Adamska

Natalie Brodzińska

Dorota Chrulska

Katarzyna Sadowska

Adrianna Szymańska

Piotr Bumaj

Michał Janicki

Sławomir Kołakowski

Mirosław Kupiec

Wiesław Łągiewka

Krzysztof Niewirowski

Aleksander Różanek

Jakub Sokołowski

 

oraz

gościnnie Edward Linde – Lubaszenko

 

Zespół muzyczny:

Krzysztof Baranowski: fortepian

Wiktor Szostak: instrumenty klawiszowe

Waldemar Zieliński: gitara

Paweł Grzesiuk: kontrabas, gitara basowa

Ireneusz Budny: perkusja

 

Inspicjent: Malwina Szwaczyk

Zobacz również